## اساسيات الصيد بطريقه الكاستنج للطعوم الصناعيه ##

يخصص هذا القسم لمواضيع الصيد من على الشاطىء

المشرف: مشرفين

صورة العضو الشخصية
اسامه ابراهيم
مكان: المهندسين

Re: ## اساسيات الصيد بطريقه الكاستنج للطعوم الصناعيه ##

مشاركةبواسطة اسامه ابراهيم » الخميس يناير 06, 2011 7:04 am

مش لائى حاجه اسألها حاجه تغيظ :evil: كل حاجه مكتوبه هنا
بس عايز خبرتك فى ايه الربلات الى اشتغلت معاك كستنج فى البحر الاحمر كويس؟
و يا ترا هتنفع نفس العده بتاعه الكاستنج للبوبنج؟
و شكرا على الموضوع الحلو كالعاده :wink:
أسامة أبراهيم

الزموا الاستغفار

قال تعالى:
(( ( فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا ) ))

صورة العضو الشخصية
Mahmoudelmarakshy
مكان: alexandria
اتصال:

مشاركةبواسطة Mahmoudelmarakshy » الخميس يناير 06, 2011 8:11 am

مادو استاذ ورئيس قسم ما شاء الله
مواضيعك بترجع المنتدي لعزه
[صورة
صورة
Mahmoud ElMarakshy 0111856134

صورة العضو الشخصية
mado1982si
مراقب منتدى
مكان: الاسكندرية

مشاركةبواسطة mado1982si » الخميس يناير 06, 2011 4:04 pm

mark162005 كتب:شكرا يا كبير على معلومات ديه
بس معلش حتقل على حضرتك
ممكن حضرتك تقولي فين اماكن الاقدر اصطاد فيها نوع صيد ده وإيه انسب طعم صناعي ليهم ومقاس الشعر كام؟

الصيد بالطريقه دي في اي مكان موجود فيه سمك مهاجم و خصوصا اننا في وقت الفاروص اليومين دول ده لو انتا في اسكندريه اما لو البحر الاحمر اي شعبه قريبه من الشط ارمي جنبها و الشعر حسب الفيبر الي هتستخدمه

sinkort كتب:تسلم ايدك يا مادو على المعلومات الجميلة جدا دى
الله ينور عليك :)

و انا بناشد أ/ شريف من ادارة المنتدى كما تم فتح باب لصيد ال jig من قبل - يتم فتح باب عن طريقة صيد الكاستينج
و ارجوا ان يكون فى ميزان حسنات الجميع ان شاء الله.

الف شكر يباشا ربنا يخليك و الموضوع مش مستاهل فتح قسم خاص بيه لانه يعتبر ضمن صيد الشط و الف شكر مره تانيه و تقبل خالص تحياتي

م.عصام كتب:شكرا يا مادو باشا .
الكلام ده زي الفل ، بس أنا معليش عند سؤال على التكلفة عامتن .
يعني مثلا . معروف إن لو الواحد عايز يجرب تسقيط يبقى ممكن تخوش في 300 جم
وهكذا الجر .معروف تكلفته .
فمعلش أنا عارف إن سؤالي مستفز بس أنا معرفش حد أسأله غيرك :)
تقريبا تكلفة عدة زي ده ، وهل أنا محتاج فيش فيندر ولا لا .
أسف على إطالة ، بس عشان أنا فعلا بأفكار إني اجرب عملي .
وسلامي أولا واخيرا

الف شكر ليك يباشا و بالنسبه للتكلفه عشان تبداء النوع ده من الصيد مش هيكلفك كتير نهائي يمكن من اقل انواع الصيد تكلفه و طبعا لو حبيت تطور العده و الادوات المزنيه مفتوحه بس البدايه معتقدش انها ممكن تتعدي اقل من 100 جنيه للفيبر هتلاقي حجات اقل بكتير وحجات اكتر حسب امكانياتك و المكنه نفس الموضوع حسب امكانياتك اهم حاجه تكون صغيره و تستحمل و الفرامل بتعتها كويسه معتقدش ان ممكن تتعدي 150 جنيه او اقل طبعا دي للانواع كا بدايه و الربلات طبعا مليه الدنيا و اسعرها كويسه جداْ و في تفاوت انواع كتير و مركات كتير هتجيب كام وحده و تشتغل بيهم والي تلقيها كويسه تشتغل بيهااما الفيش فيندر في حاله الشط اكيد مش محتاجه اما في المركب فا وجوده كويس ولكن عدم وجوده مش فارق خصوصا ان مفيش مجهود زي الجيجنج و غالبا بتكون شايف السمك في الميه او عارف بوجوده

سامر سمير كتب:.

السلام عليكم
انا مش عارف اعمل ايه خلتني مدمن جيجينج و اشتريت العده وجاري تظبيط الرحلات
دلوقتي حتغير النوع و دخلني في ادمان تاني
استحمل بقى كميه التليفونات و وجع الدماخ تاني
بصراحه 10/10 ونجمه وصاروخ ياعم
:lol: :lol: :lol:
فينك يا اشرف شوف حنعمل ايه
جعله الله في ميزان حسناتك

يباشا تحت امرك مفيش اي مشكله كلمني في الوقت الي تحبه بس المرادي التعويره بسيطه مش زي الجيجنج :D و الف شكر يباشا و تقبل تحياتي

اسامه ابراهيم كتب:مش لائى حاجه اسألها حاجه تغيظ :evil: كل حاجه مكتوبه هنا
بس عايز خبرتك فى ايه الربلات الى اشتغلت معاك كستنج فى البحر الاحمر كويس؟
و يا ترا هتنفع نفس العده بتاعه الكاستنج للبوبنج؟
و شكرا على الموضوع الحلو كالعاده :wink:

اسامه بيك اخبارك ايه يباشا الحجات الي اشتغلت في البحر الاحمر و عايز اقولك ان الي حطيته اشتغل المعالق الي في الصوره الي خلفيتها زرقاء و ربلات مركه ربلا اصدار قديم زي الي محطوط جنبهم المتر و معالق خفيفه بريش والله كله كان شغال مفرقتش حاجه نهائي و البوبينج باشا ده قصه تانيه خالص و مزنيه تانيه خالص لانه بيحتاج فيبر مخصوص بيكون طويل اطول شويه من بتاع الجيجينج و مكنه سريعه اسرع من الجيجينج لاكن ممكن التغاضي و تشغير مكنه الجيجينج لاكن هو المكن الي تمام معاه الديوا الدوج فيت و الاستيلا ال 18000 مش ال 20000 و اقل مكنه ممكن تستخدمها معاه الديوا السلتست طبعا كل المكن الي قولت عليها معدي ال 6 :1 كا سرعه جير و طبعا غير البوبرز الي اسعرها :oops:

Mahmoudelmarakshy كتب:مادو استاذ ورئيس قسم ما شاء الله
مواضيعك بترجع المنتدي لعزه

ربنا يخليك يا حوده و يباشا انا مجيش اي حاجه جنب الناس الي اتعلمنا منهم يعني ايه سنار و بعدين فين رحلاتك يا مركشي وحشتنا والله الف شكر يباشا و تقبل خالص تحياتي

mora681 كتب:بسم اله ما شاء الله
جزاك الله كل خير علي الشرح الوافي
بس معلش ليا سؤال بسيط
العود ده انا مشفتوش عند حد قبل كده
فهل هو موجود اساسا في مصر ولا بيجي من بره
ولو موجود ممكن الاقيه فين وفي حدود كام

الف شكر لحضرتك و بالنسبه للعود موجود و متوفر جداْ و انا شفت منه كتير هتلاقي اغلبه منظر الحلقات مختلف شويه عند بوص التسقيط ممشوكه من تحت فقط ليها رجلين اتنين يعني و شبه فيابر التسقيط ولاكن خفيف جداْ و لين جداْ و قبل المقبض فيه سلكه حديد مربوطه بنفس طريقه الحلقات و معموله للتربل هوك بتاع الربله و في منه قطعتين و قطعه وحده لاكن طبعا القطعه الوحده افضل في بعض المحلات جبته بالغلط لرخص ثمنه في اول ظهور الجيجنج
أحمد فهيم
http://www.piratesfishingtackle.com
[img][img]http://www8.0zz0.com/2014/04/14/01/919372927.jpg[/img][/img]
إنا لله و إنا إليه راجعون
أحمد فؤاد لن ننســـاك

mostafa4osman

مشاركةبواسطة mostafa4osman » الخميس يناير 06, 2011 4:25 pm

سوال لحضرتك ايه الاماكن اللى موجوده فى اسكندرية وممكن ينفع معاها الاسلوب ده فى الصيد؟؟
صورة

صورة العضو الشخصية
mado1982si
مراقب منتدى

مشاركةبواسطة mado1982si » الخميس يناير 06, 2011 4:33 pm

mostafa4osman كتب:سوال لحضرتك ايه الاماكن اللى موجوده فى اسكندرية وممكن ينفع معاها الاسلوب ده فى الصيد؟؟

مارينا قريه جرين اعتقد في حد اشتغل بيه واخد داراق قبل كده
و مربيلا نفس الموضوع علاوه علي اي مكان معروف عنه وجود اسماك مهجمه زي المياس قاروص ميره وقار شجاري مغازل دراك الي اخره و الف شكر علي الرد و المرور
أحمد فهيم
http://www.piratesfishingtackle.com
[img][img]http://www8.0zz0.com/2014/04/14/01/919372927.jpg[/img][/img]
إنا لله و إنا إليه راجعون
أحمد فؤاد لن ننســـاك

صورة العضو الشخصية
mark162005

مشاركةبواسطة mark162005 » الخميس يناير 06, 2011 4:59 pm

معلش أنا عارف اني بزعج حضرتك
بس معلوماتي كلها من منتدى
أنا بصطاد في لسان جليم و في سان ستيفانو
المناطق ديه استخدملها انهو نوع من طعم صناعي؟
ولو فيه لسان تاني حضرتك تنصحني بيه يا ريت اعرفه
وشكرا

hossam.masood

مشاركةبواسطة hossam.masood » الخميس يناير 06, 2011 6:40 pm

احمد باشا الله ينور عليك علي المعلومات القيمه دي بس عايز اعرف لو حبيت اجرب الكلام ده في الساحل
الشمالي يبقي ايه نوع الرابلة وتفاصيل الصيد وامعدات المطلوبه ولكم جزيل الشكر
فريق وحوش ستالى ( حسام مسعود - محمود حمزة )
صورة

صورة العضو الشخصية
talal_mujahed
مكان: المريوطية - فيصل - الجيزة - ج.م.ع
اتصال:

مشاركةبواسطة talal_mujahed » الخميس يناير 06, 2011 8:25 pm

ما شاء الله
ربنا يفتح عليك كمان وكمان
بجد أفضل منتدي لتبادل الخبرات في الشرق الاوسط
فاق عرب هارد وير وبوابة العرب التعليمي
وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ [البقرة : 201]

وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ [البقرة : 281]

لَيْسُواْ سَوَاء مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللّهِ آنَاء اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ [آل عمران : 113]

رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ [النور : 37]

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً [الأحزاب : 23]

صورة العضو الشخصية
ماهر فاروق
مكان: مارية وترابها زعفران

مشاركةبواسطة ماهر فاروق » الخميس يناير 06, 2011 10:50 pm

المحاضرة الاولى فى الكاستينج

تمتعنا اعزائى المشاهدين والاخوة الاحباء من السيد/ احمد فهيم رائد من رواد الكاستينج والجيجينج ومش عارفين بكره مستخبيلنا ايه تانى بمبادئ وقواعد الصيد بهذه الطريقه
انا فرحان بيك اوى ياحمد وربنا يخليك
ومتنساش باقى السلسله
صورة

مصر وطن يعيش فينا

صورة العضو الشخصية
desert-lion

مشاركةبواسطة desert-lion » الجمعة يناير 07, 2011 1:00 am

بسم الله ما شاء الله موضوع ممتاز وأنا فعلا بقالي فترة بستخدم الطريقة دي وجايبة معايا نتائج مبهرة بس للأسف مانشرتش حاجة منها بس هو ليا استفسارات صغيرة:
1- أنت بتقول ((الفيبر كلما أصبح طويل كلما أصبح أكثر تعرض للاحتكاك بالهواء الذي يترتب عليه احتياج لمجهود اكبر و وزن اكبر للرمي)) أنا الحقيقة عندي عود كاستنج قصير وهو فعلا خفيف وسهل جدا في استخدامة بس أنا على عكس كلامك بلاحظ إن العود الطويل بيرمي أبعد لذلك كتير ماباستخدم العود العادي 5م ونصف هو متعب شوية بس بيرمي أحسن من عود الكاستنج خاصة مع الأوزان الخفيفة من اللورز
2- انت بتقول ((لابد من ان يكون الفيبر موجه للمياه دائما وليس لأعلي أثناء الصيد)) يا ترى هل هناك حكمة معينة في ذلك أن عن نفسي لا ألتزم هذا وانا شفت فيديوهات كتيرة لم تذكر هذه المعلومة حتى إن بعضهم كان بيشرح طريقة الصيد من على القارب وهو مستلق على ظهره كمان أنا لاحظت إن عند الم مع التحريك ما بين موضع الساعة 9 - 11 في أي اتجاه للعود يعطي نفس حركة اللور المصممة له
3- هل لازم وضع ليدر نايلون طالما إن الصيد كله عايم طيب إيه لزمته ولا من باب التأمين بس خد بالك إن الليدر بيضعف الخيط
في النهاية بشكرك على الموضوع القيم وآسف على الإزعاج بس قليل ما تجد من هواة صيد الشط من يهتم بمثل هذه الطرق فمعلش هانتعبك شوية :D :D
على فكرة تصدق آخر طلعة لي من يومين دخل على اللور كاليماري عملاق وكان جاي وراها زي الصاروخ حتى إني افتكرته في أول الأمر ناجل :lol: :lol: :lol:
فرق تسد . . أفضل وسيل لإفشال أي ثورة . . . يا رب نفوق

صورة
مواضيع مفيدة:
جواب المحتار في اختيار السنارhttp://www.egfishingclub.com/board/viewtopic.php?f=22&t=14351
كل ما تريد أن تعرفه عن الوندفيندرhttp://www.egfishingclub.com/board/viewtopic.php?f=57&t=14080

صورة العضو الشخصية
اسامه ابراهيم
مكان: المهندسين

مشاركةبواسطة اسامه ابراهيم » الجمعة يناير 07, 2011 6:31 am

شكرا للرد الوافى , بس هسأل حاجه كما معلش استحملنى لانى 0 كاستنج
هوا عامل زى الجر فى فكرته و ربلاته , بس احنا فى الجر بنستخدم ليدر واير , فينفع نشتغل خيط عادى مسلا 60 و ليدر واير على الربلات الى فى الصوره الى فيها المتر او المعالق الى فى الصوره الى خلفيتها زرقه؟ مع العلم انى ممكن اعمل كاستنج من على مركب و ارمى فوق الشعبه
و افادكم الله
أسامة أبراهيم

الزموا الاستغفار

قال تعالى:
(( ( فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا ) ))

صورة العضو الشخصية
talal_mujahed
مكان: المريوطية - فيصل - الجيزة - ج.م.ع
اتصال:

مشاركةبواسطة talal_mujahed » الجمعة يناير 07, 2011 8:40 am

ننتظر رد المحترف والخبير والرائد
احمد فهيم

وقل ربي زدني علماً
وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ [البقرة : 201]

وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ [البقرة : 281]

لَيْسُواْ سَوَاء مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللّهِ آنَاء اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ [آل عمران : 113]

رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ [النور : 37]

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً [الأحزاب : 23]

صورة العضو الشخصية
nehalfahim128

مشاركةبواسطة nehalfahim128 » الجمعة يناير 07, 2011 10:26 am

desert-lion كتب:بسم الله ما شاء الله موضوع ممتاز وأنا فعلا بقالي فترة بستخدم الطريقة دي وجايبة معايا نتائج مبهرة بس للأسف مانشرتش حاجة منها بس هو ليا استفسارات صغيرة:
1- أنت بتقول ((الفيبر كلما أصبح طويل كلما أصبح أكثر تعرض للاحتكاك بالهواء الذي يترتب عليه احتياج لمجهود اكبر و وزن اكبر للرمي)) أنا الحقيقة عندي عود كاستنج قصير وهو فعلا خفيف وسهل جدا في استخدامة بس أنا على عكس كلامك بلاحظ إن العود الطويل بيرمي أبعد لذلك كتير ماباستخدم العود العادي 5م ونصف هو متعب شوية بس بيرمي أحسن من عود الكاستنج خاصة مع الأوزان الخفيفة من اللورز
2- انت بتقول ((لابد من ان يكون الفيبر موجه للمياه دائما وليس لأعلي أثناء الصيد)) يا ترى هل هناك حكمة معينة في ذلك أن عن نفسي لا ألتزم هذا وانا شفت فيديوهات كتيرة لم تذكر هذه المعلومة حتى إن بعضهم كان بيشرح طريقة الصيد من على القارب وهو مستلق على ظهره كمان أنا لاحظت إن عند الم مع التحريك ما بين موضع الساعة 9 - 11 في أي اتجاه للعود يعطي نفس حركة اللور المصممة له
3- هل لازم وضع ليدر نايلون طالما إن الصيد كله عايم طيب إيه لزمته ولا من باب التأمين بس خد بالك إن الليدر بيضعف الخيط
في النهاية بشكرك على الموضوع القيم وآسف على الإزعاج بس قليل ما تجد من هواة صيد الشط من يهتم بمثل هذه الطرق فمعلش هانتعبك شوية :D :D
على فكرة تصدق آخر طلعة لي من يومين دخل على اللور كاليماري عملاق وكان جاي وراها زي الصاروخ حتى إني افتكرته في أول الأمر ناجل :lol: :lol: :lol:

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
د/خالد
بالنسبة للفيبر الطويل ينفع لما حضرتك تكون حاطت لور ثقيل اثقل من لور الكاستينج العادي والا حايكون التحكم في مكان اسقاط اللور في المكان المستهدف صعب جدا وايضا التحكم في طريقة سباحة اللور وبالمناسبة في رحلتنا للطور كان معنا عود وماكينه واحده للكاستينج مع احمد و انا استخدمت عود شاطى عادي بس استخدمت معلقة ١٠٠جم وكنت بخليها تسافر بعد الشعبه واساسي كنت باخلي العود مرفوع لاعلي لعدم التوعير في الشعبه بس ده ماينفعش مع اللور العادي او المخصص للكاستينج لخف وزنه ده غير ان عود الشاطي مرهق جدا في طريقة الكاستينج
اما بالنسبه للعود يكون موجه للمياه فهذا لهدفين الاول الاحتفاظ باللور اطول مسافه في الماء .... .والاخر هو التحكم اكثر في جعل حركة اللور تحاكي الطبيعه
بالنسبه لوضع ليدر في ناس كتير بتحب وضع ليدر لامتصاص الهجمه الاولي ويجب استخدام الربطه الصحيحه بين البريد و الشوك ليدر حتي لاتكون نقطة ضعف
اخيرا ياباشا موضوع الراجل الي بيصطاد وهو نايم ده انا اصطدت كاستينج من علي هذه الزوارق الصغيره في بحيرات وانهار الولايات ولاكثر من عشره اعوام بس ماشفتش موضوع النوم ده اكيد ده واحد بيدلع المشكله انه لو عمل فيديو وهو بيصطاد متعلق من رجليه في شجره حانعملها اذاي دي :lol: :lol: :lol:
تحياتي
إنا لله وإنا إليه راجعون ،،، ولا حول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم
احمد فؤاد الي جنة الخلد باذن الله

صورة

صورة العضو الشخصية
Blue Marlin
مكان: زهراء المعادى
اتصال:

مشاركةبواسطة Blue Marlin » الجمعة يناير 07, 2011 11:35 am

بالاضافة الى موضوعك يا احمد يفضل تركيب الليدر المصنوع من الفلوركربون لان النايلون العادى بيتشاف وبيتقص وخصوصا لو فى اسماك هجامة فى المنطقة وكمان تركيب الوير ده فاشل جدا فى الكاستينج .
ويفضل تركيب الليدر مباشرة على الخيط الماكينة بعقدة قوية صغيرة جدا بدون اى مدور على الاطلاق
وايضا ياخذ فى الاعتبار ان ضرباته بتكون قوية جدا عند وجود الاسماك الزرقاء زى الاسكيب جاك والكينج ماكريل وهنا يظهر فن التعامل مع السمكة وهات وخد الى ان تاتى فى النهاية.
اعتقد يا احمد انها مكلفة لان اسعار اللور ليس منخفضة وكمية الضائع كثيرة فى بعض الايام كان بيتقص كل اللور اللى معايا.
واخيرا برجاء العلم بانه نوع يسبب الم جامد فى البداية لذا يفضل الادوات المخصصة له ذات الاوزان الخفيفة والقوية ومحتاج صبر جامد بس فى الاخر النتيجة بتكون سمكة محترمة.
اللهم انت ربى لا اله الا انت
خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت
اعوذ بك من شر ما صنعت
وابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبى
فاغفر لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت.

صورة العضو الشخصية
احمد بكر
مكان: الأسكندرية عروس البحر الأبيض المتوسط
اتصال:

مشاركةبواسطة احمد بكر » الجمعة يناير 07, 2011 11:50 am

الله يـــــــــنـــــــــــــــور عـــــــلــــــــــــيـــــــــك يا مـــــــــــــــــــــــادو
و الله موضوع فوق الممتاز ربنا يجعلة فى ميزان حسناتك يارب
بسم الله ماشاء الله مفوتش حاجة شرح و صور و فيدوهات
الله ينور بجد
و تحياتى لكل فريق القراصنة

أن تكون فرداً فى جماعة الأسود ، خيراً لك من أن تكون قائداً للنعام .

صورة

العودة إلى “الصيد من الشاطىء”

الموجودون الآن

المستخدمون الذين يتصفحون المنتدى الآن: لا يوجد أعضاء مسجلين متصلين وزائران